Παρασκευή 21 Μαρτίου 2014

50ή Επέτειος για την Οικογένεια KAD: Kapitän, Admiral & Diplomat

KAD – αυτό το αρκτικόλεξο δεν είναι γνωστό μόνο στους οπαδούς της μάρκας Opel. Στη δεκαετία του 1960 και 1970, τα Kapitän, Admiral και Diplomat αποτελούσαν το κορυφαίο τρίπτυχο που προσδιόριζε την πολυτελή γκάμα της Opel. Κουβαλώντας  μία πλούσια παράδοση, η μάρκα γιορτάζει την επέτειο των τριών μοντέλων της premium κατηγορίας στην 26η Techno Classica στο (26 – 30 Μαρτίου): τα Kapitän, Admiral και Diplomat γίνονται 50 ετών.
Η σειρά KAD κυκλοφόρησε στην αγορά το Μάρτιο του 1964. Με ίδια αμαξώματα σε μία σύγχρονη, γραμμική φόρμα, τα οχήματα ξεχώριζαν με τον εξοπλισμό και τους κινητήρες τους. Πέντε χρόνια αργότερα, τα διαδέχτηκαν νέα μοντέλα σειράς Β που έθεσαν πρότυπα στην κατηγορία τους με την εισαγωγή προηγμένης τεχνολογίας πλαισίου και πιο αεροδυναμικού στυλ. Η Opel ενώνει το παρελθόν με το παρόν στην Techno Classica με το Insignia Sports Tourer OPC – το top model που επίσης θα εκτίθεται στο Essen. Όπως στο παρελθόν, η Opel Classic συνεργάζεται με την Alt Opel IG, την παγκοσμίως μεγαλύτερη λέσχη κλασσικών αυτοκινήτων της Opel. 
Η Opel Classic παρουσιάζει δέκα μοντέλα από δύο γενιές
Τα δέκα οχήματα KAD που εκτίθενται στο Essen περικλείουν όλο το φάσμα μοντέλων Α και Β. Με έναν εξακύλινδρο κινητήρα 2.6 L, το Kapitän A σηματοδότησε την είσοδο της Opel στην premium κατηγορία το 1964. Κατασκευάστηκαν μόνο 113 μονάδες του πιο σπάνιου μοντέλου της γκάμας, του Kapitän με τον προαιρετικό V8 4.6L του Diplomat. Επιπλέον, ένα σπάνιο Admiral V8 της συλλογής Opel Classic του Rüsselsheim θα εκτίθεται στο Essen. Το Diplomat A V8 Coupé της Έκθεσης ήταν ένα από τα ταχύτερα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής στη Γερμανία το 1965. Με λιανική τιμή 25.500 Γερμανικά μάρκα και την υπογραφή του κατασκευαστή αμαξωμάτων Karmann, το δίθυρο αυτοκίνητο απευθυνόταν σε ‘ταξιδιώτες 1ηςθέσης’ και είχε τελική ταχύτητα 205 km/h χάρη στο V8 κινητήρα του με κυβισμό 5.4 L και 230 hp.
Ανάμεσα στους εκπροσώπους της σειράς B είναι ένα Kapitän και ένα Admiral, το καθένα με κινητήρα 2.8 L, και ένα Diplomat 2800 E, από τα πρώτα Γερμανικά, εξακύλινδρα αυτοκίνητα με ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου. Η γκάμα εκθεμάτων KAD ολοκληρώνεται με ένα Diplomat V8 με κινητήρα 5.4L, συν δύο πολύ ειδικές εκδόσεις της ναυαρχίδας: ένα Diplomat V8 με μακρύ μεταξόνιο της συλλογής Opel Classic που χρησιμοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Αμερικανού Προέδρου Gerald Ford τον Ιούλιο του 1975, και ένα τετράθυρο Diplomat 2.8 E Convertible από ιδιωτική συλλογή που ήταν ένα από τα τέσσερα οχήματα τα οποία τροποποιήθηκαν για λόγους παρουσίασης από την Karmann το 1970.
Τρία κορυφαία μοντέλα από το Rüsselsheim

Την άνοιξη του 1964, η Opel αναμόρφωσε τα μοντέλα της στην premium κατηγορία και, μετά από ένα διάλειμμα 20 ετών, στόχευσε ξανά στους αγοραστές πολυτελών sedan. Τα Kapitän, Admiral και Diplomat ήταν το "Big Three" της, όπως αναφέρονταν στις διαφημίσεις της εταιρίας. Τα οχήματα υιοθετούσαν γραμμική σχεδίαση εμπνευσμένη από τα πρότυπα μοντέλα της μητρικής εταιρίας της Opel, General Motors. Σχεδιαστές και κριτικοί αποκάλεσαν αυτό το είδος στυλ ‘νέα υπόσταση’ ("new objectivity"), σηματοδοτώντας μία αποχώρηση από το ‘διακοσμητικό’, τύπου μπαρόκ αμάξωμα.
Το αμάξωμα αυτών των τριών αεροδυναμικών και αισθητικά προηγμένων μοντέλων ήταν ίδιο και, με μήκος 4.95 m και πλάτος 1.90 m, έδωσε μία νέα διάσταση στην premium κατηγορία. Η Opel έδειξε το μεγαλείο της!
Και ενώ το Kapitän, ήδη το δημοφιλέστερο εξακύλινδρο στη Γερμανία, κυκλοφορούσε σε νέα έκδοση, και το πολυτελές Admiral συνέχιζε την επιτυχία του διάσημου προ-πολεμικού μοντέλου με το ίδιο όνομα, το Diplomat έγινε το νέο top model της Opel. Επεκτείνοντας τη γκάμα  μοντέλων της προς τα πάνω, η Opel ήταν η μοναδική Γερμανική κατασκευάστρια εταιρία αυτοκινήτων που προσέφερε μία πλήρη προϊοντική γκάμα: από το Kadett μέχρι το Rekord, και από το Kapitän και Admiral μέχρι το Diplomat, όλοι οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να επιλέξουν το κατάλληλο αυτοκίνητο.
Η σειρά κατάταξης στην premium κατηγορία προσδιοριζόταν από το επίπεδο εξοπλισμού και το μέγεθος του κινητήρα. Το Kapitän ήταν το μοναδικό αυτοκίνητο της σειράς με ενιαίο πάγκο καθισμάτων μπροστά, προσφέροντάς του εξαθέσια διάταξη ενώ τα άλλα δύο μοντέλα είχαν ξεχωριστά εμπρός καθίσματα.
Τα Kapitän και Admiral έφεραν το γνωστό εξακύλινδρο κινητήρα 2.6L 100 hp, που εφοδιάζονταν με υδραυλικά ωστήρια χωρίς απαιτήσεις συντήρησης για πρώτη φορά. Ένα ακόμα νέο χαρακτηριστικό ήταν το πλήρως συγχρονισμένο 4-τάχυτο κιβώτιο με επιλογέα στο τιμόνι. Ένα σπορ κιβώτιο με κεντρικά τοποθετημένο επιλογέα ή το διτάχυτο αυτόματο κιβώτιο προσφερόταν με έξτρα χρέωση. Ένα σύγχρονο σύστημα πέδησης διπλού κυκλώματος με εμπρός δισκόφρενα ήταν στάνταρ.
Ο κινητήρας του Diplomat προερχόταν από τις ΗΠΑ: μία V8 μονάδα 4.6 L με 190 hp παρείχε ισχύ στη ναυαρχίδα της οικογένειας. Ενώ τα Kapitän και Admiral είχαν τελική ταχύτητα 155 km/h, το Diplomat έφτανε τα 200 km/h και επιτάχυνε από στάση στα 100 km/h σε 11 δεύτερα. Πολυτέλεια, κομψότητα και χαρακτήρας ήταν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του Diplomat: στο εσωτερικό κυριαρχούσαν μοκέτες με βαθύ πέλος, βελούδινη ταπετσαρία και ταμπλό με αληθινή ξύλινη επένδυση, καθώς και ένα ταχύμετρο τύπου κινητής λωρίδας που έφτανε τα 250 km/h. Μία οροφή από βυνίλιο, ανακλινόμενα καθίσματα, τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα, εξωτερικοί καθρέπτες ρυθμιζόμενοι από το εσωτερικό και φώτα στην περιοχή των ποδιών των πίσω επιβατών ήταν πρόσθετες αποκλειστικές λεπτομέρειες εξοπλισμού. Υδραυλικά συστήματα διεύθυνσης και πέδησης καθώς και προβολείς ομίχλης ανήκαν στον στάνταρ εξοπλισμό.
Επέκταση και αναβάθμιση της γκάμας μοντέλων
Ένα μόλις χρόνο μετά το λανσάρισμα, η Opel έκανε ακόμα πιο δημοφιλή την οικογένεια KAD. Από την άνοιξη του 1965, τα Kapitän και Admiral διετίθεντο προαιρετικά με τον V8 4.6L και το αυτόματο κιβώτιο του Diplomat. Ένα αναβαθμισμένο πλαίσιο με ενισχυμένα ημιαξόνια, κεντρικό άξονα, τροχούς, ελαστικά και φρένα περιλαμβάνονταν στην τιμή των 14.740 και 15.950 Γερμανικών μάρκων αντίστοιχα για τα V8 μοντέλα Kapitän και Admiral, που διατήρησαν το ξεχωριστό status τους: κατασκευάστηκαν μόνον 113 Kapitän και 622 Admiral.
Λίγο καιρό αργότερα, οι στάνταρ εκδόσεις αναβαθμίστηκαν. Απέκτησαν ένα νέο εξακύλινδρο κινητήρα με εκκεντροφόρο επικεφαλής (CIH) και κυβισμό 2.8L. Αυτός ο αθόρυβος, υποτετράγωνος εν σειρά κινητήρας είχε ίδια CIH σχεδίαση με τον τετρακύλινδρο που λανσαρίστηκε το 1965 στο Rekord B. Όπως η έκδοση S, ο νέος κινητήρας απέδιδε 125 hp και ανέπτυσσε τελική ταχύτητα 170 km/h. Για το model year 1968, διετίθετο επίσης προαιρετικά μία ισχυρότερη έκδοση 140 hp.
Το 1965, η Opel παραχώρησε στο Γερμανικό Μουσείο (Deutsches Museum) του Μονάχου ένα πολύ ιδιαίτερο Admiral 2.8 S. Για τη μετατροπή του σε μοναδικό εκθεσιακό μοντέλο χρειάστηκαν 5.000 ώρες εργασίας και αντικατέστησε το Kapitän που εκτίθετο εκεί από το 1952. Ένα Diplomat convertible, κατασκευής Karmann βασισμένο στο πάτωμα ενός coupé, και μία μακριά, επταθέσια έκδοση του κατασκευαστή αμαξωμάτων Vogt παρέμειναν μοναδικά εκθεσιακά κομμάτια.
Για ταξιδιώτες ‘1ης θέσης’
Τον Ιούλιο του 1965, η premium κατηγορία της Opel απέκτησε ένα εξαιρετικά κομψό μέλος. Το Diplomat V8 Coupé πέρασε από τις γραμμές συναρμολόγησης του κατασκευαστή αμαξωμάτων Karmann στο Osnabrück. Το πιο αποκλειστικό όχημα στη γκάμα μοντέλων απευθυνόταν σε ‘ταξιδιώτες 1ης θέσης’ σύμφωνα με τις διαφημίσεις. Η αναλογία τιμής/επιδόσεων το κατέταξε στα κορυφαία Γερμανικά αυτοκίνητα. Ο V8 κινητήρας 5.4 L, που εφοδίαζε επίσης το Chevrolet Corvette, εξόπλιζε και Coupé μέχρι το Σεπτέμβριο του 1966. Σε συνδυασμό με ένα διτάχυτο αυτόματο κιβώτιο "Powerglide" και ροπή 427 Nm, ο V8 κινητήρας 230hp επιτάχυνε το τετραθέσιο Coupé από μηδέν στα 100 km/h σε λιγότερο από 10 δεύτερα, ενώ η τελική ταχύτητα ήταν 206 km/h.
Σχεδόν κανένα άλλο αυτοκίνητο Γερμανικής παραγωγής δεν ήταν ταχύτερο και κανένα άλλο Opel δεν ήταν ακριβότερο. Το Diplomat Coupé κόστιζε 25.500 DM, το sedan 17.500, όταν η χαμηλότερη τιμή στον τιμοκατάλογο ήταν 6.980 Γερμανικά μάρκα για το Opel Rekord. Έτσι, ο κύκλος αγοραστών παρέμεινε μικρός: από το 1967 μόνο 304 μοντέλα Diplomat V8 Coupé έφυγαν από τη γραμμή συναρμολόγησης της Karmann στο Osnabrück. Από το 1966, το sedan διετίθετο επίσης προαιρετικά με τον V8 5.4-L.
Μέχρι την αλλαγή του μοντέλου το 1969, είχαν κατασκευαστεί 24.249 μονάδες του Kapitän A, μεταξύ των οποίων οι εκδόσεις με κινητήρα V8. Τα Admiral και Admiral A V8 ήταν επίσης πολύ επιτυχημένα, με παραγωγή 55.876 μονάδων, ενώ η παραγωγή του αποκλειστικού τετράθυρου Diplomat ανήλθε στις 8.508 μονάδες.
Η δεύτερη γενιά θέτει τεχνικά πρότυπα
Το Φεβρουάριο του 1969, η Opel έθεσε νέα τεχνικά πρότυπα στην premium κατηγορία με τη νέα γενιά μοντέλων KAD: ριζικά ανανεωμένα στυλιστικά και τεχνικά, εντυπωσίαζαν σε ό,τι αφορά την άνεση, ασφάλεια και οικονομία. Τα  Kapitän, Admiral και Diplomat είχαν ένα προηγμένο, πλήρως ανανεωμένο πλαίσιο. Αμάξωμα και εσωτερικό ήταν σχεδιασμένα με έμφαση στην παθητική ασφάλεια. Συγκριτικά με τα προηγούμενα μοντέλα, οι διαστάσεις της σειράς KAD Β ήταν μικρότερες, ενώ οι εξακύλινδροι και οκτακύλινδροι κινητήρες ήταν πιο οικονομικοί.
Όπως πριν, το Kapitän ήταν η βασική έκδοση στη νέα κατηγορία KAD. Ο εν σειρά εξακύλινδρος 2.8-L με εκκεντροφόρο επικεφαλής απέδιδε 132 hp. Ακριβώς πιο πάνω βρισκόταν το πλούσια εξοπλισμένο Admiral, που απέδιδε 145 hp στην έκδοση 2800 S και 165 hp στην ισχυρότερη έκδοση Admiral 2800 E. Ο ηλεκτρονικός ψεκασμός καυσίμου Bosch ήταν καινοτομία και είχε εξελιχθεί ειδικά για τον εξακύλινδρο. Ο σύγχρονος, πολιτισμένος κινητήρας 165 hp διετίθετο επίσης με το κορυφαίο μοντέλο Diplomat. Σε συνδυασμό με ένα τριτάχυτο αυτόματο κιβώτιο, ο V8 5.4-L 230 hp, από τη Chevrolet εξόπλιζε το Diplomat που έφτανε την τελική ταχύτητα των 205 km/h. Αυτό το μοντέλο ξεχώριζε με τους κάθετους προβολείς και τα πίσω φώτα από το Kapitän, αλλά και από το Admiral με τα οριζόντια φώτα.
Παραμένοντας εντυπωσιακό, το λείο και λιτό αμάξωμα των "Big Three" ήταν πιο κοντό και πιο κομψό από την προηγούμενη σειρά μοντέλων, που σχεδιαστικά ήταν πολύ επηρεασμένα από τα Αμερικανικά γούστα. Τώρα το μότο ήταν "Ευρωπαϊκό με λειτουργική σχεδίαση και σύγχρονη τεχνολογία."
Με εξαίρεση τους κινητήρες, η νέα σειρά KAD εκπροσωπούσε μία εντελώς νέα σχεδίαση. Η δομή αμαξώματος και το εσωτερικό προσέφεραν υψηλή παθητική ασφάλεια. Ο high-tech, πίσω άξονας De Dion με σπειροειδή ελατήρια ήταν η σημαντικότερη καινοτομία από πλευράς πλαισίου. Μετά τα test drives, ο θρύλος της δοκιμαστικής οδήγησης Fritz B. Busch συνόψισε τις αρετές του νέου premium μοντέλου ως εξής: «Η Opel ξεπέρασε τον εαυτό της με αυτό το μοντέλο. Κινητήρας, πλαίσιο, σύστημα διεύθυνσης και πέδησης είναι από τα καλύτερα που έχω συναντήσει ποτέ.»
Μόλις ένα χρόνο μετά το ντεμπούτο της δεύτερης γενιάς KAD, η Opel εκσυγχρόνισε τη γκάμα μοντέλων της. Τον Απρίλιο του 1970 η παραγωγή του Kapitän σταμάτησε και αντικαταστάθηκε από το Admiral N. Το Diplomat, από την άλλη, συνέχισε να αναπτύσσεται: μία μακριά έκδοση της ναυαρχίδας της Opel λανσαρίστηκε τον Αύγουστο του 1973 για κορυφαία διευθυντικά στελέχη, υπουργούς και αρχηγούς κρατών. Το μεταξόνιο αυξήθηκε κατά 150 mm και οι πίσω επιβάτες απολάμβαναν όλα τα πλεονεκτήματα του πρόσθετου χώρου.
Μία γκάμα μοντέλων, πολλά πρόσωπα

Κατασκευαστές αμαξωμάτων όπως οι Karmann και Vogt δημιούργησαν και άλλες ειδικές εκδόσεις βασισμένες στα μοντέλα KAD. Ως υπεργολάβοι της Karmann, το 1970 οι σπεσιαλίστες της Ιταλικής Fissore στο Τορίνο μετέτρεψαν τέσσερα μοντέλα Diplomat 2.8 E σε convertible sedan με ανοιχτή οροφή και σταθερό πλαίσιο παραθύρων. Μέχρι το καλοκαίρι του 1979, τα Diplomat convertible χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά υψηλών προσώπων όπως αθλητών, ηθοποιών, πολιτικών και λοιπών διασημοτήτων - σε σημαντικές εκδηλώσεις.
Η εταιρία Vogt στην Bad Neuenahr ακολούθησε διαφορετική προσέγγιση. Σύμφωνα με την ανάθεση του 2ουδημόσιου τηλεοπτικού σταθμού της Γερμανίας ZDF, η εξειδικευμένη εταιρία μετέτρεψε αρκετά Admiral και Diplomat σε γρήγορα και ευρύχωρα αυτοκίνητα βιντεοσκόπησης. Χάρη στο μεγάλο χώρο αποσκευών ακόμα και ογκώδης εξοπλισμός μπορούσε να μεταφέρεται εύκολα.
Πιθανόν το πιο ελκυστικό Opel Diplomat κυκλοφόρησε στην αγορά με τη μορφή ενός coupé. Το 1973, ο πρώην οδηγός αγώνων Erich Bitter παρουσίασε το Diplomat CD, βασισμένο στη σχεδιαστική μελέτη CD (Coupé Diplomat) που είχε εξελίξει η Opel για το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA) το 1969. Το αμάξωμα του 2+2 μοντέλου είχε σχεδιάσει η Bitter σε συνεργασία με το Κέντρο Σχεδίασης Opel. Το πολυτελές coupé το οποίο κατασκευάστηκε από την Baur στη Στουτγάρδη, βασίστηκε στο Diplomat B.
Μετά από μία επιτυχημένη καριέρα στην ελίτ της αυτοκινητοβιομηχανίας, ήρθε το τέλος των "Big Three" της σειράς B τον Ιούλιο του 1977 μετά από πωλήσεις 11.017 (Kapitän), 31.827 (Admiral) και 18.725 (Diplomat). Το 1978, τα premium μοντέλα της Opel για ταξιδιώτες της κατηγορίας αντικαταστάθηκαν από τα νέας σχεδίασης Senator και Monza.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου